Pe măsură ce mașinile devin mai scumpe de făcut și marjele de profit se micșorează, producătorii de automobile vin cu modalități noi și dezgustătoare de a stoarce mai mulți bani de la clienții lor. Accesul pe bază de abonament la funcțiile vehiculului, cum ar fi scaunele încălzite sau telecomenzile pentru chei, este cea mai recentă încercare de a taxa oamenii pentru lucrurile cu care a primit deja mașina lor. Întrebarea este dacă clienții vor să se întindă și să o ia.

La începutul acestei săptămâni, unele instituții de presă au observat că BMW vinde abonamente de 18 USD pe lună pentru scaune încălzite într-un număr de țări, inclusiv Coreea de Sud. Producătorul de automobile german a încercat anterior și nu a reușit să-i convingă pe clienți să plătească 80 de dolari pe lună pentru accesul la Apple CarPlay și Android Auto – funcții care de altfel sunt gratuite în vehiculele altor companii. Dar chiar și după ce BMW și-a anulat decizia de a forța oamenii să plătească pentru ceva ce înainte era gratuit, era clar că nu se va opri aici.

Mașinile sunt mai pline de computere și software decât oricând, ceea ce a făcut posibil ca producătorii de automobile să adauge noi funcții sau să repare probleme din mers cu actualizări de software over-the-air. Acest lucru le-a oferit și acestor producători de automobile noi moduri de a câștiga bani. BMW nu este singurul – Volkswagen, Toyota, Audi, Cadillac, Porsche și Tesla s-au interesat cu toții de modele cu abonament pentru anumite opțiuni, cum ar fi funcțiile de asistență a șoferului sau recunoașterea vocii. Este o tendință tulburătoare, având în vedere cât de mult o urăsc oamenii.

La începutul acestui an, Cox Automotive a efectuat un sondaj asupra a 217 persoane care intenționează să cumpere o mașină nouă în următorii doi ani. Doar 25% au spus că ar fi dispuși să plătească o taxă lunară sau anuală pentru a debloca o funcție a vehiculului lor. Restul de 75 la sută au spus că se enervează.

Dintre acei 25 la sută cărora nu le deranjează abonamentul, funcțiile pe care ar fi dispuși să plătească o taxă anuală sau lunară s-au împărțit în general în trei categorii: caracteristici de siguranță precum asistența la menținerea benzii sau frânarea automată de urgență (deși producătorii de automobile au fost de acord să facă din urmă standard la vehiculele noi începând din acest an); caracteristici de performanță ale vehiculului, cum ar fi cuplul suplimentar sau cai putere; și confortul creaturilor, cum ar fi scaune încălzite sau răcitoare sau volane.

„Pentru ca producătorii de automobile să-și atingă aspirațiile de venituri taxând consumatorii suplimentar pentru funcții și servicii, au de lucru”, a spus Michelle Krebs de la Cox.

Majoritatea planurilor de abonament par să provină în principal de la producători de automobile de lux, ceea ce are sens, având în vedere că clienții lor sunt în mare parte bogați și pot absorbi mai ușor o taxă anuală sau lunară. Dar analiștii din industrie au spus că abonamentele vin pentru vehiculele de pe piața de masă, deoarece producătorii de automobile de masă caută noi fluxuri de venituri care să le ajute să își finanțeze planurile extrem de costisitoare de a construi vehicule care sunt electrice, conectate și autonome.

Anul trecut, General Motors a declarat că a câștigat peste 2 miliarde de dolari din venituri din servicii de abonament la mașină, un număr pe care compania se așteaptă să crească la 25 de miliarde de dolari până la sfârșitul deceniului. Acest lucru l-ar pune pe GM în aceeași ligă cu Netflix, Spotify și Peloton.

GM are aproximativ 16 milioane de vehicule pe drumuri în SUA, dintre care aproximativ un sfert includ funcții pentru care clienții plătesc abonamente. „Cercetarea noastră indică faptul că, cu combinația potrivită de oferte convingătoare, clienții sunt dispuși să cheltuiască 135 USD pe lună în medie pentru produse și servicii”, a declarat Alan Wexler, SVP pentru inovare și creștere la GM, în timpul unei prezentări la evenimentul pentru investitori al companiei în decembrie 2021.

Acest lucru ar reprezenta o schimbare titanic în modul în care vehiculele sunt comercializate și vândute. De obicei, opțiunile echipate din fabrică ale unei mașini sunt permanente, indiferent dacă are 10 ani sau dacă a fost vândută de două sau de trei ori.

Acest lucru s-a schimbat în ultimii ani, mulțumită într-o anumită măsură popularității Tesla și apariției actualizărilor software over-the-air. Compania lui Elon Musk a fost pionier în microtranzacții și în prezent vinde acces la o varietate de funcții după cumpărare. Obișnuia chiar să expedieze mașini cu baterii care aveau raza de acțiune limitată de software, iar proprietarii puteau plăti o taxă pentru a debloca întreaga capacitate. Unii experți prevăd că acest lucru ar putea încuraja producătorii de automobile să ofere mai multe actualizări de software pentru a ajuta vehiculele să evolueze după cumpărare. Dar ideea că producătorii auto își vor ține în frâu cele mai rele impulsuri pare naivă la suprafață.

Pentru o vreme, s-a părut că mașina în sine va deveni un abonament. O serie de producători de automobile s-au gândit că ar putea percepe oamenilor o taxă lunară pentru a accesa o varietate de modele diferite, ca alternativă la proprietatea sau închirierea vehiculelor. Se dovedește că oamenii nu au fost interesați de asta: Ford, BMW, Cadillac și Mercedes-Benz au renunțat cu toții la serviciile de abonament pentru vehicule. Alte companii încă se îndepărtează, dar prețul ideal rămâne evaziv.

Acest lucru poate părea prestabilit, dar nu este o garanție, mai ales dacă companiile de mașini depășesc argumentul de vânzare. În cazul scaunelor încălzite sau al acumulatorilor cu autonomie limitată, clienții plătesc în esență companiilor pentru a elimina un bloc software dintr-o funcționalitate care există deja. Unii clienți ar putea fi convinși să plătească o taxă suplimentară pentru ceva care necesită actualizări constante ale software-ului, cum ar fi alertele automate de trafic. Alte lucruri, cum ar fi volanele încălzite sau Apple CarPlay, arată ca producătorii de automobile care încearcă să-și înșele clienții pentru lucruri pe care ar trebui să le plătească o singură dată.

„Producătorii de automobile vor cu siguranță ca clienții să se obișnuiască cu asta, dar sincer, sunt sceptic că acest lucru va zbura”, a spus Sam Abuelsamid, analist principal la Guidehouse Insights, o firmă de consultanță în industrie.

Abuelsamid a remarcat că mașinile sunt mai scumpe ca niciodată, prețul mediu al mașinii crescând pentru prima dată în această lună la 48.000 de dolari. Și, odată cu trecerea industriei către producerea mai multor vehicule electrice, se așteaptă că acel cost mediu va crește și mai mult. Oamenii se simt deja strânși de dealeri, așa că nu este probabil că vor accepta ideea de a plăti și mai mulți bani în mod recurent pentru accesul la anumite funcții de confort.

Cu excepția cazului în care producătorii de automobile scad prețul de achiziție al vehiculelor noi pentru a compensa abonamentele, clienții nu își permit toate nichelul și dimingul, a spus Abuelsamid. „Cred că producătorii de automobile vor trebui să renunțe fie la prețuri, fie la câte lucruri doresc să transforme în abonamente”, a spus el.

Articolul Viitorul mașinilor este un coșmar cu abonament apare prima dată în Web News.