În această săptămână, Apple a anunțat că întrerupe iPod Touch, ultimul său produs cu numele „iPod”. La mai bine de 20 de ani de la anunțarea iPod-ului original și după peste un deceniu în umbra iPhone-ului, poate fi greu să ne amintim cât de important a fost dispozitivul pentru Apple. Dar playerul muzical a contribuit la definirea companiei pe care o cunoaștem astăzi – și a fost un factor important în aducerea ei înapoi din pragul ruinei.

Povestea revenirii Apple a fost spusă de nenumărate ori până în punctul de a deveni mitologizată, așa că voi încerca să o fac pe scurt. Anii 1990 nu au fost amabili cu compania, aproape că au lăsat-o în faliment. Totuși, la începutul secolului, lucrurile începuseră să se schimbe: iMac G3 se vindea bine, iar veniturile Apple începeau să crească din nou. Dar, în timp ce iMac-ul original a stabilizat Apple ca companie, Apple a fost încă un jucător de nișă atunci când a venit vorba de piața globală a electronicelor de larg consum.

Introduceți iPod-ul. În octombrie 2001, Steve Jobs a introdus acum iconicul player muzical portabil, care se sincroniza cu Mac-ul tău prin FireWire și conținea 1.000 de melodii MP3 pe un hard disk de 5 GB. Nu a fost primul media player portabil, dar una dintre primele reclame ale iPod-ului (care prezenta o mulțime de dansuri, dar fără siluete) a arătat instantaneu de ce ți-ai dori unul: cu doar câteva clicuri, poți activa biblioteca muzicală a computerului tău. mergi cu un dispozitiv care se potrivește în buzunar.

Vânzările de iPod au explodat în următorii câțiva ani, pe măsură ce Apple a introdus mai multe modele și a adăugat suport Windows. În 2002, Apple a vândut în jur de 400.000 de iPod-uri, potrivit Statista. Până în 2006, Apple vindea 39 de milioane pe an. iPod-ul depășise rapid Mac-ul în ceea ce privește unitățile vândute, ajungând la un public mult mai larg și, în mod critic, făcând publicului larg familiarizat cu Apple ca companie care produce produse pe care le purtați în buzunar.

Și vânzările au continuat să crească. Potrivit Statista, compania ar vinde peste 51 de milioane în 2007. Dar acesta a fost anul în care Apple a prezentat următorul său mare lucru: iPhone-ul.

iPod-ul ține mare peste anunțul iPhone – atât de mult încât primul lucru pe care Steve Jobs îl spune despre smartphone este că este „un iPod cu ecran lat cu comenzi tactile”. A fost o comparație potrivită, deoarece iPhone-ul s-a bazat pe multe concepte introduse de iPod.

Dezvăluind iPhone-ul, Steve Jobs a subliniat că acesta s-a sincronizat „la fel ca iPod-ul”.

Să începem cu ceea ce este evident: când iPhone-ul a apărut pentru prima dată, a trebuit să-l sincronizați cu iTunes pentru a-l activa și a-l configura. Jobs a folosit asta ca punct de vânzare atunci când l-a introdus, spunând că proprietarii de iPod ar ști deja cum să-și configureze telefonul și probabil că ar avea datele deja în iTunes. Și după ce ați configurat telefonul, veți vedea o aplicație numită iPod pe el – pictograma sa ilustrând un dispozitiv clasic împodobit cu roțile de defilare.

Apoi este App Store, care a venit să definească iPhone-ul, deși nici măcar nu este una dintre caracteristicile sale originale. Până la lansarea sa în 2008, Apple avea deja o jumătate de deceniu de experiență în construirea și întreținerea unei vitrine digitale. Lansase iTunes Music Store în 2003 ca ​​o modalitate de a cumpăra muzică digitală pentru noul tău iPod din a treia generație. Și Apple a început să vândă filme pe iTunes în 2006, deoarece și-a construit infrastructura pentru era consumului de media portabile. iPhone-ul a fost o revoluție în multe privințe, dar este greu de imaginat cum ar fi arătat fără iPod.

Desigur, iPod-ul nu merită credit pentru tot ceea ce a popularizat iPhone. Avea jocuri, dar acestea nu au fost unul dintre principalele sale puncte de vânzare până la iPod Touch. Și în ciuda glumei lui Steve Jobs în timpul anunțului iPhone, roata de clic a fost în mare parte uzurpată de ecranul tactil, în ciuda amintirilor frumoase ale multor oameni despre dispozitivul de intrare.

În timp ce iPod-ul avea să trăiască ani de zile după ce iPhone-ul a fost introdus (chiar și Nano și Shuffle au durat aproximativ un deceniu după ce iOS a apărut pe scenă), zilele sale, în care Apple era cunoscut, erau numărate. Recordul de vânzări al Apple pentru iPod-uri a fost în T1 2009 – consumatorii au cumpărat 23 de milioane dintre ele. La acea vreme, acestea ar fi fost Shuffle-uri de a doua generație, iPod Touch-uri de prima și a doua generație, Nanos de a patra generație și iPod Classic.

iPod-ul nu va mai ajunge niciodată la acele înălțimi. Pe măsură ce vânzările de iPhone au decolat ca o rachetă, din ce în ce mai puțini oameni au cumpărat iPod-uri. În 2010, a fost introdus iPad-ul (pe care Apple l-a imaginat ca un dispozitiv cu ecran tactil înainte de a veni cu ideea pentru iPhone). În doi ani, și el a vândut iPod-ul la apogeu. iPod Touch era un dispozitiv bun dacă îți doreai un iPhone fără telefon – dar, pentru majoritatea oamenilor, iPad-ul se potrivește și mai bine cu acest tip.

Importanța iPod-ului la Apple a continuat să scadă în următorul deceniu. Până în 2015, rapoartele de câștiguri ale Apple au grupat iPod-ul într-o categorie „Alte produse” cu Apple TV, Apple Watch, Beats și „Accesorii marca Apple și terțe părți”. iPod Classic, ultimul din linia începută de iPod-ul original, a fost întrerupt în 2014. iPod Nano și Shuffle ar urma să fie lansate în 2017, iar iPod Touch a căzut în sfârșit în 2022.

Este greu de imaginat că Apple a vândut multe iPod Touch-uri de generația a șaptea în ultimii ani, dar cu siguranță vor fi cel puțin câțiva oameni cărora le va lipsi – când am fost marți la magazinul meu local Apple pentru a cumpăra unul, angajații mi-au spus că sunt departe de prima persoană care a făcut acest lucru la aflarea veștii că a fost întreruptă. Începând de la 199 USD pentru un model de 32 GB, a fost cel mai ieftin dispozitiv iOS pe care l-ați putea cumpăra nou de la Apple. Această onoare revine acum iPad-ului entry-level, care începe de la 329 USD pentru un model de 64 GB. Touch a fost, de asemenea, ultimul dispozitiv ușor de buzunar pe care Apple l-a vândut cu (spuneți-l cu mine acum) o mufă pentru căști.

În timp ce iPod-ul poate să nu mai existe, moștenirea sa continuă să trăiască. Puteți trage o mulțime de linii de la gama de iPod până la ceea ce Apple face cu succes astăzi – muzica este încă o parte importantă a identității sale, atât prin serviciul său de streaming, cât și cu gama AirPod uimitor de populară. Apple a iubit atât de mult videoclipurile încât a numit un întreg model de iPod după el; acum, are Apple TV Plus și comercializează iPhone-ul pe baza talentelor sale video. Și îți amintești când oamenii purtau iPod Nanos cu ecran tactil pătrat ca ceas?

Dar, în timp ce serviciile, purtabilele și accesoriile sunt importante pentru Apple, iPhone-ul este, de departe, cel mai mare generator de bani. Acest tip de succes nu se reduce la niciun factor; se întâmplă datorită unei serii de decizii bune de peste un deceniu și a unui marketing solid. Dar Apple a putut face iPhone-ul doar datorită impulsului pe care l-a acumulat în anii 2000 – și multe dintre acestea s-au întâmplat datorită coardei pe care a lovit-o cu iPod-ul.

Articolul iPod-ul a făcut posibil iPhone-ul apare prima dată în Web News.