Nu am o primă amintire despre The Legend of Zelda: Ocarina of Time pentru că a fost în viața mea de când îmi amintesc. Înainte de a avea coordonarea pentru a juca singur jocul, îi urmăream pe frații mei mai mari jucându-l ore în șir. Când am putut, în sfârșit, să joc și eu, mi s-a părut ca zborul.
Urmăresc acel hit de dopamină o dată pe an sau doi, jucând prin Ocarina of Time, care în mod normal necesită să-mi curăț vechiul GameCube și sperând că discul nu este prea zgâriat pentru a fi citit. Dar în ultimele câteva luni, nu am jucat deloc Ocarina of Time pe o consolă Nintendo. În schimb, l-am jucat pe ceva numit Ship of Harkinian: un port neoficial al Ocarina of Time pentru PC care cu câțiva ani în urmă ar fi fost de neimaginat.
De zeci de ani încoace, Nintendo și-a răsfățat cu bunăvoință dragostea mea – și a celorlalți jucători – pentru Ocarina of Time prin relansarea mult-celebratului joc pe fiecare dintre consolele lor de acasă de la Nintendo 64. Într-un fel, aceste porturi oficiale au permis jocul să crească cu mine. Dar nu toate porturile sunt create egale. Cea mai recentă relansare a lui Ocarina of Time, ca parte a colecției Nintendo Switch Online, a fost, într-un cuvânt, abisală.
Găsirea modalităților de a juca în altă parte a fost în cel mai bun caz dificil. Înainte de expediere, rularea jocului pe un PC necesita utilizarea unui emulator pentru a imita hardware-ul unei console Nintendo. Emulatoarele sunt notoriu capricioase, uneori afectând dramatic jocul. Dar construirea unui port nativ, neemulat ar necesita acces la codul sursă al Ocarinei of Time – codul care poate fi citit de om scris de dezvoltatorii care l-au creat.
Acest lucru ridică o problemă serioasă, deoarece codul sursă al lui Ocarina of Time este păstrat strict între Dumnezeu și Nintendo. Pentru simplii muritori, singura perspectivă asupra funcționării interioare a Ocarinei of Time este binarul aproape neinteligibil, compilat din codul sursă și încărcat pe cartuşul jocului. Acolo intervine ceva numit decompilare.
Decompilarea este o formă de inginerie inversă în software. Ca și cum începe de la sfârșitul unui labirint și lucrează înapoi, un pasionat de decompilare scrie cod nou bazat pe binarul compilat al programului pe care încearcă să îl potrivească. În loc să facă presupuneri despre cum arăta codul sursă original, tot ce trebuie să facă este să se asigure că noul cod se compilează în același binar. Odată ce au realizat acest lucru, noul lor cod – care arată probabil foarte diferit de originalul – poate fi tratat ca un cod sursă, deschis la ajustări, îmbunătățiri și recompilări.
Acesta poate fi un proces incredibil de anevoios, consumator de timp, mai ales pentru un program mare, cum ar fi un joc video. Dar baza de fani a lui Ocarina of Time este dedicată, iar în 2020 un grup de acești fani sub numele Zelda Reverse Engineering Team (ZeldaRET pe scurt) și-au anunțat intenția de a decompila întregul joc, împreună cu alte câteva intrări din franciză. Pentru prima dată în mai bine de două decenii, un port pentru PC făcut de fani a simțit că este la îndemână, dar ZeldaRET nu avea astfel de planuri. Grupul bazat în totalitate pe voluntari este format în mare parte din speedrunners și modders fără intenția de a porta jocurile pe care le decompilează cu succes (un fapt pe care îl explică de mai multe ori pe site-ul lor).
Găsirea modalităților de a juca în altă parte a fost în cel mai bun caz dificil. Înainte de expediere, rularea jocului pe un PC necesita utilizarea unui emulator pentru a imita hardware-ul unei console Nintendo. Emulatoarele sunt notoriu capricioase, uneori afectând dramatic jocul. Dar construirea unui port nativ, neemulat ar necesita acces la codul sursă al Ocarinei of Time – codul care poate fi citit de om scris de dezvoltatorii care l-au creat.
Și cine îi poate învinovăți? În timp ce ingineria inversă a software-ului se bucură de o protecție juridică marginală, portarea jocurilor pe care altcineva le-a dezvoltat este un câmp minat de litigii, iar Nintendo este notoriu de solicită când vine vorba de apărarea proprietății lor intelectuale. Mai mult, scopul declarat al ZeldaRET este o înțelegere și păstrare sporită a jocurilor clasice, a căror necesitate devine din ce în ce mai evidentă în industria jocurilor video și care nu necesită un efort riscant de portare pentru a fi realizat.
Dar, spre deosebire de Nintendo, tot codul lui ZeldaRET este open-source. O bază de cod disponibilă public și un fandom profund dedicat au făcut aproape inevitabil ca un port să fie încercat, riscant din punct de vedere legal sau nu.
Fanii harnici de Zelda Jack Walker și Kenix au acceptat provocarea. În iunie 2020, cu proiectul de decompilare finalizat cu doar 17%, cei doi au început să tranzacționeze idei pentru un port bazat pe baza de cod în creștere. În noiembrie 2021, după acumularea unei echipe de dezvoltatori voluntari, a început construirea unui port real. Și în martie a acestui an, la patru luni după decompilarea reușită și la 23 de ani după lansarea inițială a Ocarina of Time, portul OoT PC – acum numit Ship of Harkinian în referire la jocurile CD-i Zelda prost concepute și adesea memorate – a fost puse la dispoziția publicului.
La descărcare, utilizatorul trebuie să „construiască” portul prin alimentarea lui Ship cu un fișier ROM specific al jocului original – practic o copie a fișierului binar găsit pe cartușul sau discul jocului – din care portul extrage acele active. Aceasta înseamnă că singura modalitate legitimă de a rula Ship of Harkinian necesită deținerea unei versiuni de Ocarina of Time și deținerea instrumentelor și a cunoștințelor necesare pentru a o interfața cu un program care rulează pe computer. Aceasta nu este o sarcină ușoară, dar merită, deoarece produsul final este un lucru de frumusețe.
Odată construit, deschiderea Ship of Harkinian oferă o scenă familiară pentru fanii Zelda: un deal solitar luminat de o lună la apus și redat cu o grafică 3D nostalgică primitivă. Acordurile sentimentale sunt lovite pe un pian eșantionat surprinzător de fidel; o figură familiară călărește un cal familiar pe ecran.
Acest ecran de titlu este exact ceea ce ați vedea pe o versiune oficială a jocului. De fapt, experiența de aici încolo este exact ceea ce v-ați aștepta de la jocul original, deși cu ieșire nativă de înaltă definiție, compatibilitate cu ecran lat, stabilitate completă și întârziere de intrare impresionant de minuscul.
Dar pentru a pătrunde cu adevărat în Ship of Harkinian, trebuie să vă scufundați în bara de setări. Acolo, veți găsi opțiuni cosmetice, îmbunătățiri ale jocului, trucuri și zeci de alte funcții create cu drag de o echipă de dezvoltare activă și talentată de voluntari.
Când joc, jocul rulează la o viteză de 60 de fps, de trei ori mai mare decât rata de cadre a inițiale. Tunica lui Link este albastru deschis pentru a se potrivi cu paleta sa actualizată de la Breath of the Wild. Viteza de urcare și de împingere a blocurilor sunt mărite pentru a înmuia mecanica puzzle-ului mai plictisitoare a jocului și pot folosi butoanele suplimentare de pe gamepad-ul meu pentru a echipa mai multe articole, reducând timpul petrecut între pauze și întreruperi pentru schimburi de echipamente. Există zeci de alte mici modificări și actualizări care fac ca jocul îmbătrânit să se simtă din nou pozitiv și sunt chiar mai multe de așteptat cu lansările viitoare.
Dar cum rămâne cu ursul adormit Nintendo? Ar putea fi doar o chestiune de timp până când întregul proiect este forțat în subteran de un singur memoriu din partea lor prodigioasă de avocați. Conform legislației moderne privind drepturile de autor, deținătorii de drepturi pot exercita o putere aproape nelimitată asupra muncii lor; doar percepția privind încălcarea drepturilor de autor este suficientă pentru a declanșa o serie de amenințări legale sufocante. Dar faptul că Ship a trecut atât de mult fără niciun cuvânt de la Kyoto este un motiv pentru a fi optimist. Poate că devotamentul comunității pentru auto-monitorizarea împotriva încălcărilor drepturilor de autor, înlăturând în mod agresiv orice încercare de piraterie sau susținere a pirateriei în rândurile lor, va da roade.
Atâta timp cât Nintendo se mulțumește să scoată versiuni alarmant de slabă calitate ale jocurilor lor clasice la prețuri șocant de mari, Ship of Harkinian este dovada că opțiunea neoficială este uneori cea mai bună opțiune. Într-o lume perfectă, Ship ar oferi muncă plătită dezvoltatorilor săi dedicați ale căror eforturi ar putea fi celebrate pe scară largă și deschis. În lumea reală, dezvoltatorii săi sunt necompensați și munca lor de dragoste se bucură în tonuri tăcute, mereu nervoși de viitor. Ei continuă să o facă pentru că le place jocul. Este o iubire pe care o înțeleg.
Articolul Cum o comunitate online a recuperat Legenda lui Zelda apare prima dată în Web News.